День зимуючих птахів - Початкова школа - Каталог статей - Сайт Старобабанівської ЗОШ
  Субота, 25.10.2014
Старобабанівська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів


"Після хліба найважливіше для народу — школа"         Ж. Дантон




Новини освіти
Цікавинки
Наше опитування
Як Ви ставитеся до ЗНО?
Всього відповідей: 29
Що за вікном?
Друзі сайту


Освітній портал

”ПедПреса”"
Головна » Статті » Початкова школа

День зимуючих птахів
ДЕНЬ ЗИМУЮЧИХ ПТАХІВ
Сценарій виховного заходу
Мета: розширити і закріпити знання учнів про птахів, про їхню поведінку і спосіб життя, роль і місце у природі, значення у житті людини; розвивати допитливість, спостережливість, інтерес до пташиного світу; учити замислюватись над наслідками своїх дій, навчити правил поведінки у природі; виховувати у школярів бережливе ставлення до пернатих друзів, бажання допомогти їм узимку.

Обладнання: зображення птахів, дитячі малюнки, конверти із картками-завданнями для проведення конкурсів, плакати
« Птахи – частина природи, без яких її краса була б неповною»,
«Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у нашім краю.
Ми друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій,
І тих, що зимують у нас»

Хід заходу
Ведучий: Птахи! Їх можна побачити і почути скрізь: у парках, скверах, садах, лісах, полях, біля водойм, у містах і селах або просто на вулиці.
Ведуча: Птахи – це пісня і політ! Це голоси наших полів, лісів, гір та пустель. Їхні пісні звучать на Землі цілий рік. Їхні голоси чуємо вдень і вночі.
Ведучий: Птахи – це діти повітря, підкорювачі повітряного океану. Вони можуть піднятися вище гір і хмар, перелетіти пустелю, море, океан.
Ведуча: Птахи – діти веселки. Їхнє пір’я переливається всіма кольорами веселки. Вони несуть радість людям.
Ведучий: Птахи – частина природи, без них її краса була б неповною.
Ведуча: Птахи – вірні наші помічники, захисники садів, полів від шкідників та гризунів.
Ведучий: Тому їх треба берегти і охороняти. Про них треба піклуватися і допомагати в скрутні хвилини.
Ведуча: Зима – найскладніший період у житті птахів. Не так холод, як голод дошкуляє тим, що залишилися зимувати разом з нами. Давайте допоможемо їм, підтримаємо їх!
Ведучий: Саме тому в нашій школі була оголошена акція «На допомогу зимуючим птахам!» Ми зробили і розвішали годівнички, а також зібрали багато цікавої інформації про птахів, від простих загадок до енциклопедичних повідомлень. Ми спостерігали за птахами, малювали їх.
Ведуча: Сьогодні ми підводимо підсумки. А ще оголошуємо конкурсну програму для учнів 3-4 класів.
Ведучий: Відомо, що українці славляться своїми піснями. Значне місце у народний піснях відводиться птахам, в образах яких відображається характер і риси самого народу.
Конкурс «Зимуючі птаха в піснях мого народу».
Командам дається 5 хвилин на підготовку. Протягом цього часу вони мають назвати якомога більше пісень про птахів, виконати уривки з них.
Конкурс « На пташиному базарі».
Ведучий: Мабуть усі ви чули про пташині базари, але побувати там не пощастило. Через те ми спробуємо організувати свій пташиний базар. На малюнках вам будуть показані птахи, яких вам треба назвати. Допомогти вам зможе коротка інформація про того чи іншого птаха.
Ведучий: Красиві птахи на малюнках. Їм би пам’ятники ставити.
Ведуча: Багатьом із них уже споруджено пам’ятники у різних країнах світу. Так в США – горобцю, в Італії (Римі) – гусям, у Франції – голубам, у Канаді – казарці, у Японії – лебедю.
Ведучий: А ще птахи мають свої свята. Так, 26 березня наша країна щорічно відзначає День птахів.
Ведуча: 22 березня в народі відзначають свято Сороки. У цей день із тіста печуть жайворонків та пригощають ними друзів і знайомих.
Ведучий: А 12 листопада, на Зіновія – свято синичок.
Ведуча: Багато птахів стали символами у народі. Серед них ті, що зимують у нашій місцевості. Ось, наприклад: ворон і сова – символ мудрості, голуб – миру, лебідь – символ вірності і любові.
Ведучий: А що знають учні про птахів, покаже наступний конкурс.
Конкурс «Все про птахів»
Запитання.
1. Наука про птахів. (Орнітологія)
2. Що є лише у птахів? (Пір’я)
3. Як орієнтуються птахи при перельотах? (По сонцю і зірках)
4. Хто народжується двічі? (птах) Чому? (Спочатку з’являється яйце, а потім із нього вилуплюється птах)
5. Яку функцію виконує у птахів хвіст? (Гальмо і кермо)
6. Які особливості будови кісток птаха? (Вони легкі, наповнені повітрям)
7. Чому заборонено турбувати птахів, які сидять на гніздах? (Бо вони можуть їх залишити)
8. Який птах має найдовший язик? (Дятел)
9. Який птах може виводити пташенят взимку? (Шишкар)
Конкурс «Ці птахи»
Кожен учасник має відгадати птаха, зашифрованого на картці.(Відгадують по черзі представники різних команд)
Картка 1.
Живуть на деревах. Мають міцний дзьоб, довгий язик і міцний хвіст, завдяки якому можна спертися на кору дерева. (Дятли)
Картка 2.
Належать до хижих. Вони мають велику голову і дуже великі очі з розширеними зіницями. У них гачкоподібний дзьоб, гострі кігті на лапах. Ведуть нічний спосіб життя. Живляться гризунами, невеликими пташками, комахами.(Сови)
Картка 3.
Живуть на болотах і берегах водойм. Вони мають довгі ноги, шию та дзьоб. Здобич підстерігають стоячи у воді. Деякі бродять у пошуках їжі. Живляться різними тваринками.. (Чаплі)
Картка 4.
Білі як сніг. Належать до водоплавних. Вони великих розмірів, з довгою і красивою шиєю. У цих птахів цінний густий пух, тому вони охороняються законом. Живуть переважно парами. (Лебеді)
Картка 5
Ці птахи схожі на горобців, але вони обережніші і водночас допитливіші за горобців. Люблять їсти насіння соняшника і ласувати несолоним салом. Ми можемо упізнати їх серед інших птахів по жовтенькому «фартушку» (Синиці)
Картка 6.
Прилітають до нас з Півночі. У них є чорна шапочка і червона грудка. Дзьоб товстий і короткий. Живляться ягодами, насінням, частково комахами. (Снігурі)
Ведуча: Скільки цікавої інформації сьогодні прозвучало! Скільки названо різних зимуючих птахів! Скільки гарних слів їм сказано, скільки виражено пошани!
Ведучий: А зараз завітаємо до нашої «Пташиної їдальні».
Конкурс «Пташина їдальня»
Ведуча: Чим і як найкраще годувати птахів?
Поради:
1) Насіння не потрібно смажити; перш, ніж його давати птахам, потрібно трохи почавити.
2) Хлібні крихти мають бути із білого хліба.
3) Сало не повинно бути солоним.
Перелік кормів:
Зерно, насіння соняшника, овес, просо, ягоди калини, горобини, насіння бур’янів, крихти хліба, шматочки несолоного сала, насіння кавуна, гарбуза.
Ведучий: Що стосується пташиного апетиту, то відомо, що:
• Птахи можуть розрізняти солоне, солодке, гірке.
• Кожна пара маленьких синичок може обслужити 40 плодових дерев.
• Сова з’їдає за місяць 85-130 мишей, а за літо – до 1000 полівок і мишей, зберігаючи 1 т хліба.
• Грак за день може знищити 400 шкідників.
• Три дятли за день поїдають 1000 короїдів – шкідників лісу.
• Синиця за добу з’їдає стільки комах, скільки важить сама.
• Якби людина мала такий апетит, як птахи, то вона б за добу з’їдала 40 хлібин.
Ведуча: Для підгодовування птахів зимою необхідні годівнички. Виготовлення годівничок – це було домашнє завдання для команд.
Ведучий:
А тепер ми візьмемо наші годівнички, розвісимо їх у шкільному саду і наповнимо смачними пташиними стравами, щоб зима для них була легкою – не голодною. Смачного їм!
(Підбиття підсумків гри, визначення команди – переможниці)

Додаток

Зимові птахи у прислів’ях і приказках:
Ворона і ворон.
 Ворона вороні око не виклює.
 Ворона біля ворони сідає.
 Йому ворона й за солов’я стане.
 Ворона й за море літала, а все дурна вертала.
 Ворона маленька, але рот великий.
 Маленька ворона, а горло велике.
 Вороні й мило не допоможе – все чорна буде.
 Вороні соколом не бути.
 І задрипана ворона – своїм дітям оборона.
 І ворона хвалить вороненят.
 Налякана ворона й куща боїться.
 Вліз між ворони – каркай, як вони.
 Старий ворон пусто не кряче.
 Яка ворона в воду, така й з води.
Горобець.
 Горобець маленький, а серденько має.
 Горобець молодець, а ластівка краща.
 Горобець не сіє, не жне, а зернятка клює.
 Горобців боятися – проса не сіяти.
 І горобець своє гніздо любить.
 Ліпше горобець у жмені, як журавель у небі.
 Старого горобця не підманеш.
 Стріляного горобця половою не обдуриш.
Синиця
 Краще синиця в руці, ніж журавель в небі.
 Ліпше синиця у жмені, ніж голуб у стрісі.
 За морем і синиця – птиця.
 Синиця – горобцю сестриця.
Сова:
 Видно сову по польоту.
 І сова своїх дітей хвалить.
 Не бачить сова, яка сама, зате інших бачить.
 Не бачила сова орла, як уздріла, так замліла.
 Не вродить сова сокола, а кобила вола.
 Не пара сова до сокола.
Сорока:
 Всяка сорока від свого язика страждає.
 Високо сорока літає, та вдома не ночує.
 Двох сорок разом за хвіст не вдержиш.
 Хто дві сороки за хвіст тримає, той ні одної не має.
 Знає сорока, де зиму зимувати.
 Кожна сорока чорнобока.
 І сорока розказує, та толку мало.

Птахи у загадках
Дятел:
1. Хто з кори комах виймає,
Про здоров'я лісу дбає.
2. Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю.
3. Хоч я не молоток –
По дереву вдаряю.
Кожнісінький куток
Обстежувати бажаю.
4. Хто на дереві над нами
Прибиває щось гвіздками.
Наполегливо працює,
Хоч нічого не майструє.
Робить він корисну справу,
Ще й одягнений яскраво?
5. Хто має носик – золото,
Ним комах з кори виймає,
Про здоров'я лісу дбає.
Сорока:
1. Сів крилатий гість на вітах,
Назва гостя з шести літер.
На хвості у нього вісті –
Як усидиш тут на місці?
Що за гість? Ото морока…
Подивіться, то ж - …
2. Біле, як сніг,
Чорне, як жук.
Вертиться, як біс,
І повертається у ліс.
3. Біла латка, чорна латка,
На гілках дерев стрибає,
Все, що блисне, забирає.
Ворона:
Сива латка, чорна латка
На березі скаче.
Снігур:
1. Чорна шапочка у нього,
Сизувата спинка.
У блакитнім піджаку
Прилітає взимку.
2. У чорнім піджаку,
Рожевій сорочці.
В нас зимою по саду
Гуляють, як гості.
3. Взимку гості прилетіли,
Стоголосим табуном
І розсипалися зерном.
4. Заспівали, задзвеніли,
Мов заграли кобзарі,
Вранці гості прилетіли,
Червоногруді …
Сова:
1. Уночі гуляє, а вдень спочиває.
Має круглі очі, бачить серед ночі.
2. Що воно за дивна птиця:
Світла денного боїться.
Дзьоб гачком, великі очі
І не спиться серед ночі.
Горобець:
1. Маленький, сіренький,
На соняшник сів,
Надзьобався добре
І далі полетів.
2. Патлатий хазяїн в стріху прилетів.
Синиця:
1. Шубка з сірого пушку,
Скаче в жовтім фартушку,
Чорний шарфик та шапчина.
Хоч маленька ця пташина,
Та корисна трудівниця,
Називається …
2. Пташка невеличка,
В неї білі щічки.
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
Ця пташка невеличка
Називається …

Птахи у народних прикметах
 Якщо граки на Герасима (17 березня) прямо на гніздо летять, - буде дружна весна.
 Ластівка прилетіла – незабаром грім загримить.
 Горобці перелітають зграйками з місця на місце – перед сильним вітром.
 Голуби туркочуть – тепло віщують.
 Гуси полощуться – на тепло.
 Снігурі під вікном цвірінькають – на відлигу.
 Ворона купається – на дощ.
 Коли добре чути дятла – буде дощ.
 Синиця до хати – зима у двір.
 Горобці дружно цвірінькають – на відлигу.
 Горобці ховаються в укриття – на мороз.
 Ворона кричить влітку – до дощу, взимку – на заметіль.
 Птахи ховають дзьоб під крило – на мороз.
 Сорока ховається під стріхою – на заметіль.
 Грак на горі – весна на дворі.
 Горобці гніздяться з північного боку – на спекотне літо.
 Ворони купаються – на негоду, каркають – на мороз, гуртом літають – на снігопад, а вмощуються на нижніх гілках дерев – на вітер.
 Снігур заспівав, а сорока під дах заховалася – бути хуртовині.

Птахи у легендах та переказах
Ворона
У Галичині прокляття ворони пояснюється так. Ворона хотіла було пити кров, яка крапала з ран розп’ятого Спасителя, за що Бог прокляв її. І з тих пір частина дзьоба ворони навіки набула червоного кольору.
Граки і галки
Любов граків і галок до стадного життя в Україні породила вірування, що в них є громадський суд, причому всі вони гуртом убивають свого родича, який завинив.
Сорока
Сорока створена нечистим і править йому за коня, тому застрелену сороку прив’язують до стелі в стайнях, певні, що нечиста сила не буде на конях їздити, а учепиться за сороку. Крик сороки на хаті чи біля хати означає або те, що господаря хтось лаятиме, або що він одержить якусь звістку, або ж будуть гості.
Сова, сич, пугач
Сови, сичі та пугачі є в українській народній поезії найзловіснішими птахами. Особливо це стосується сови, яка стала символом усього темного і похмурого. У Біблії сова згадується як нечистий птах, а давні єгиптяни вважали її символом смерті.
За українськими народними віруваннями сови і пугачі пішли від кішок, тому в них котячі голови і їхній крик нагадує крик кішки. Поява сови і пугача поблизу села наводить нудьгу і смуток на всіх його жильців. Крик сови і пугача на хаті взагалі віщує пожежу або смерть когось із членів родини.


Круки
Подекуди в Україні, зокрема в Галичині, вважають, що нечистий літає по дворах у подобі крука, підпалює дахи і взагалі завдає людям багато шкоди. Коли кричить крук, дехто хреститься, наче боїться наврочення. Схильність круків і ворон до падалі обумовлюється повір’ям, що крук віщує смерть і стоїть у найближчому зв’язку з душами померлих.
Горобці
Вважають, що горобець – проклята Господом пташка. Прокляття Богом тісно пов’язується з розп’яттям Господа на хресті. Коли розпинали Христа, горобці кричали «Жив! Жив! Жив!». Кати почати тоді зі ще більшою жорстокістю мучити Христа. За це Господь прокляв горобців і не дозволив їм відлітати на зиму в теплі краї.
Дятел
Також є переказ про дятла. Ніби він виник із землі, а що із землі – то із самого Бога. Кажуть, що якби послухати вночі біля гнізда дятла, можна виразно почути, як він стогне; це в дятла болить голова від того, що він цілодобово безперестанку довбає дерево.
Яструб
Яструбові ві перший день Петрового посту жінки обіцяють десятину курчат. Такого звичаю дотримуються для того, щоб зберегти курчат від надто зірких очей яструба, який може всіх побити і поїсти. З цією метою будь-яка жінка, яка виносить уперше в двір курчат, неодмінно мусить зав’язати собі очі і, випускаючи курчат на землю, промовити: «Як я не бачу, де випускаю курчат, так щоб і не бачив їх шуляк».

Категорія: Початкова школа | Додав: teach (06.01.2011)
Переглядів: 10764 | Теги: сценарій свята | Рейтинг: 4.1/8
© 2014           
Конструктор сайтів - uCoz   Всі файли представлені тільки для ознайомлення і ніякої відповідальності за них автор сайту не несе! Авторство належить виключно правовласникам!