Понеділок, 06.02.2023
Старобабанівська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів


"Після хліба найважливіше для народу — школа"         Ж. Дантон

Новини освіти
Цікавинки
Наше опитування
Як Ви ставитеся до ЗНО?
Всього відповідей: 57
Що за вікном?
Друзі сайту


Освітній портал

”ПедПреса”"
Головна » Статті » Початкова школа

Птахи
Тема : Птахи.
Мета : ознайомити дітей з різноманітністю пташиного світу. З ясувати їхню роль в житті та природі. Узагальнити знання про сезонні зміни в житті птахів. Розвивати спостережливість, інтерес до пернатих друзів, розвивати вміння узагальнювати, самостійно підбирати матеріал.
Обладнання : таблиці, опудала птахів, картки, дидактичний матеріал.
Тип уроку: Нестандартний урок - телеміст

Хід уроку
I. Організація класу:
Сонечко, сонечко, виглянь у віконечко Ми тебе чекаємо, зранку виглядаємо, Усміхнися з-за хмарини,
Кинь ласкавий промінець
1,2,3,4,5 ой яке ж ти молодець!
II. Хвилинка спостережень:
Вчитель : Яка сьогодні погода ?
Коли йшли до школи, то на дворі було холодно чи тепло ? Сьогодні ясно чи похмуро ?
Чи є вітер ?
Чи є опади ?
Запишіть дані про погоду на сьогодні у свої календарі природи.
II. Слово вчителя.
Земля - край де ти народився і живеш. Кожне дерево, квітка, травинка, пташинка - частина живої природи. Природа наша мати, а ми її діти. Тому ми повинні любити, оберігати і знати про неї все.
Головними героями нашого уроку будуть птахи. Що нам відомо про них? Яке місце вони займають у нашому житті ? Чи потребують вони нашої допомоги ?
На ці та інші питання нам дадуть відповіді науковці - орнітологи, яких ми запросили до нашої телестудії. Вони підготували доповіді на задані теми., А ми уважно їх послухаємо і якщо виникнуть питання то спробуємо відповісти на них.
IV. Актуалізація опорних знань:
Вчитель: Але спочатку поговоримо про те. Чи знаєте ви хто такі птахи?
- Чи зустрічали ви їх де-небудь ?
- Чи зможете відрізнити їх один від одного ?
Давайте перевіримо це. За характерними ознаками спробуйте відгадати про яких птахів йдеться в загадках ?
Загадки :
1. Перший я приніс весну,
Розбудив усе від сну,
Заспівав під вікном.
Люди звуть мене...(шпаком ).
2. День і ніч я стукаю
Всі дерева слухаю. (дятел ).
3. Швидко скрізь цей птах літає
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (ластівка).
4. Які ноги такий хвіст,
По болоту ходить скрізь,
Хату на хаті має,
Жабам рахунок знає.(журавель).
Вчитель : Добре, молодці. Ви дуже спостережливі. Мені здається, що ви цих птахів неодноразово бачили в природі, тому добре орієнтуєтесь за ознаками. А зараз послухайте грамзапис „ Голоси птахів „. - Чиї голоси вам здалися знайомими ?
Діти : зозулі, горобчика, ластівки, соловейка, жайворонка.
V. Виступ вчених про птахів.
Вчитель: Нарешті до нашої телестудії завітали вчені орнітологи. А хто це такі, чим вони займаються, повідомить довідкове бюро.
Довідкове бюро: Орнітологи - вчені, які вивчають життя, поведінку, способи гніздування, способи живлення птахів.
1 учень: Птахи відрізняються від інших тварин зовнішнім виглядом. Це група тварин добре пристосована до польоту. Передні кінцівки перетворились на крила. Тіло вкрите пір ям, яке добре захищає від холоду. Міцний дзьоб допомагає захоплювати і подрібнювати їжу.
2 вчений: Птахи живуть в різних куточках землі : в лісах, на полях, луках, болотах, водоймах. Вони є в сухих пустелях, у вічних снігах, високо в горах. Всього на землі живе 8600 видів птахів, з яких на Україні зустрічаються - 360.
3 вчений: Розмножуються птахи, відкладаючи яйця в гнізда, які розміщують на землі, на деревах, у дуплах, у норах.
4 вчений: Найважче доводиться птахам взимку. Зникають комахи, зелені рослини, все вкривається снігом. Тому вже в кінці осені птахи готуються до перельотів. Вони відлітають до теплих країв, де є корм. Шпаки, ластівки, зяблики, качки, гуси, журавлі, шуліки, яструби - це ті птахи, які не переносять холодів.
5 вчений: Живляться птахи по -різному. Рослиноїдні живляться плодами і насінням, хижі - їдять комах , їх личинок, риб, жаб, мишей. Багато птахів всеїдні.
VI. Виступ орнітологів, які вивчали комахоїдних птахів.
1 орнітолог: Ми, вчені, яким довелося вивчати комахоїдних птахів. Представником цих птахів є ластівка. Вони живляться в основному під час польоту. Розкривають рота і носяться з великою швидкістю, захоплюючи комах на льоту. Навіть сидячих комах вони сполохують, а потім коли ті злетять - схоплюють.
2 орнітолог: Ластівки - невтомні трудівники. Вони будують гнізда з глини., або землі, змащуючи слиною їх. Коли вилуплюють там пташенят, то їжу приносять 300-600 разів на день. Коли пташенята виростають - батьки прив'язують їх за допомогою кінського волосся, щоб малята не випали з гнізда.
3 орнітолог: Від зорі до зорі, все працюють трударі. Ліплять гнізда ластівки - трудівники. Хоч не мають рук - рук , дзьобиками стук -стук. Носять глину і пісок, соломинки і пушок. Подивіться скільки хат хтя маленьких ластів'ят.
Вчитель: Про ластівок багато складено віршів, пісень, а ми зараз розучимо скоромовку :
Літом ластівка літає,
Ластів'ят малих навчає,
Не лінуйтесь ластів'ята,
Вчіться літечком літати,
Бо як літо відлітує
Ми за море помандруєм.
Вчитель: Ще до хижих належать сови, чайки, чаплі. Вони відлітають у теплі краї першими. Хто скаже чому ?
Діти: Тому, що настають холоди, зникають комахи
VIІ. Виступ орнітологів, які вивчали рослиноїдних птахів.
1 орнітолог: Ці птахи в основному живляться плодами, насінням. Це щиглики, чижі, снігурі, чечітки. Відгадайте загадку :
Озира зимовий ліс,
На морозі чистить ніс.
Для коханих пташеняток
У гніздечку у цей час –
Пуху, шишок і зерняток,
На всю зиму він припас.
Хто цей птах ?
Діти: Це шишкар.
1 орнітолог: Ось про цього птаха ми і розповімо детальніше. Шишкарі - темно - червоного кольору, їх легко розрізнити по дзьобові, верхня частина
якого загнута вниз, а нижня вгору. Їх ще називають «кригодзьобами». Прилітають вони до нас на Україну, як гості, щоб поласувати смачним насіннячком.
2 орнітолог: Життя їхнє не просте. З ранку до вечора лузають вони насіння , втамовуючи спрагу сніжком. Вони вередливі птахи. Вибирають з середини повні зернята, а решту викидають на землю.
3 орнітолог: Як на диво, виводять вони пташенят майже в 40-градусний мороз. Але гніздо у них м'якеньке і тепленьке.
Вчитель : Але не виводять пташенят так, як усі птахи весною, тому що шишки навесні звільняються від насіння і немає чим годувати їхніх пташенят.
VIII. Виступ орнітологів. Які вивчали життя всеїдних птахів.
1 орнітолог: Ми вчені - орнітологи, які вивчали життя та поведінку всеїдних птахів. До них належать горобці, сойки, сороки, граки. Нещодавно ми спостерігали за одним представником всеїдних -сойкою.
2 орнітолог: Це осілий птах. Живиться жолудями, горіхами, ягодами, а навесні і влітку - комахами. Іноді яйцями, пташенятами дрібних птахів, гризунами, жабами. Яйця насиджують обидва птахи. Сойка - корисний птах.
Вчитель: Так, ховаючи про запас жолуді, горіхи, які згодом проростають.
IX. Виступ представників книги рекордів Гіннеса.
1 учень: Птахи цікаві своєю поведінкою. Серед пташок є рекордсмени. Дані про них можна відшукати в книзі рекордів Гіннеса. Цікаво, що найбільший птах, який не літає є страус. Який зустрічається у Нігерії, Центральній Ефіопії. Деякі самці важать 156 кг , а висота птаха 275 см.
2 учень: Найменшою пташкою в світі є бджолина колібрі, яка живе на Кубі. Довжина її тіла - 60 мм , а вага -1,5 грам.
3 учень: Переляканий страус може розвинути швидкість до 100 км за год. Найбільше яйце у страуса звичайного. Довжина 15 - 20 см , вага –
4 1 кг 650 грам. Варити його потрібно 2 год.
5 учень: Розмах крил південноамериканського кондора 4,2 метри, альбатроса - 4,2 метри, чорного грифа -2 метри.
6 учень: Довжина дзьоба пелікана - 51 см.
Лелеки - 19 см.
Чаплі – 13 см.
100 ударів за хвилину - так б'ється серце у канарки, у людини - 75 ударів за хвилину.
X. Виступ представника Міністерства охорони природи.
На превеликий жаль, наше птаство почувається серед людського суспільства не зовсім безпечно. До Червоної книги занесено 15 видів птахів, які проживають на території України.
( демонстрація цих птахів ).

В Червону книгу вчені занесли
Світ неповторний та чудовий,
Що поступово вимирає.
Давно рятунку в нас благає.
Назва Червона - бо вона подібна до червоного сигналу, має будити в людях тривогу за долю природи. Крім Червоної книги створені заповідники. Це великі ділянки землі, лісів, полів, степів, луків, озер.
В деяких країнах, навіть встановлені пам'ятники птахам. Так в Австралії, Америці встановлено пам'ятник горобцю за те, що ці птахи знищили велику кількість гусені. Журавлям стоїть пам'ятник у Баварії.
Вчитель: Природа - це не тільки пейзаж, а й скарбниця найрізноманітніших багатств. І їх потрібно охороняти.
XI. Підсумок уроку.
Вчитель : Отже, підійшов до кінця наший телеміст. Я дуже задоволена вашими розповідями.
Збіг урок наш, як коротка мить
Дуже швидко час біжить.

Ще попереду в нас багато кроків,
І цікавих і різних уроків.
XII. Домашнє завдання.
Вчитель: опрацювати статтю „Птахи", „ Дятлова кузня". Відповісти на запитання в кінці статті.



Категорія: Початкова школа | Додав: teach (06.01.2011)
Переглядів: 7676 | Теги: нестандартний урок | Рейтинг: 3.7/3
© 2023           
Конструктор сайтів - uCoz   Всі файли представлені тільки для ознайомлення і ніякої відповідальності за них автор сайту не несе! Авторство належить виключно правовласникам!